Κυριακή 27 Δεκεμβρίου 2015

Η ιστορία και το μέλλον του Aikido

Στα μέσα του 19ου αιώνα ο μόνος τρόπος άμυνας των σαμουράι (σημ: αυτοί που υπηρετούν στενά τους ευγενείς) απέναντι στις επιταγές της Ιαπωνικής κυβέρνησης για την δημιουργία ενός ισχυρού στρατού για την υπεράσπιση της χώρας από τις αποικιοκρατικές τάσεις των ΗΠΑ και της Ευρώπης, ήταν να μετατρέψουν τις παραδόσεις σε άθλημα.
Το aikido άρχισε να αναπτύσσεται από τον Morihei Ueshiba ή αλλιώς O'sensei (μεγάλος δάσκαλος) στην δεκαετία του 1920. Ακριβώς τότε άρχισε να χρησιμοποιεί το όνομα aikido, λέξη άγνωστη ακόμη. Το 1942 εν μέσω 2ου Παγκοσμίου Πολέμου αναγνωρίστηκε επίσημα από την Greater Japan Martial Virtue Society. Ο Morihei Ueshiba ήταν βετεράνος διαφόρων πολεμικών τεχνών που μελέτησε με ιδιαίτερη προσοχή και αφοσίωση. Καθοριστικός παράγοντας ήταν η γνωριμία με το Sokaku Takeda, δάσκαλο του Daitoryu Jujitsu. Το είδος της πολεμικής τέχνης Daitoryu Jujitsu είναι η βάση του aikido. Δημιουργήθηκε από κάποιον που ήταν καλός με το ξίφος και ανέπτυξε τεχνικές χωρίς όπλα χρησιμοποιώντας την ικανότητά του στο σπαθί. Καθώς οι τεχνικές του Daitoryu Jujitsu ασκούνταν από τους μαθητές, η αρχική βάση του σπαθιού ξεχάστηκε λόγω της έμφασης που δόθηκε στις μάχες του δρόμου.
Ο Morihei Ueshiba μόνο αφού κατάλαβε ότι κατέχει καλά τις τέχνες που μελετούσε αποφάσισε να δημιουργήσει το aikido, το οποίο όπως πίστευε ο ίδιος κάλυπτε τα κενά των υπολοίπων μαχητικών τεχνών. Απ' ότι φαίνεται έψαχνε και έναν τρόπο να ενσωματώσει φιλοσοφικά και πνευματικά στοιχεία στην νέα πολεμική τέχνη. Σ' αυτό τον βοήθησε η γνωριμία του με τον Deguchi Onisaburo ο οποίος ήταν και ο πνευματικός του δάσκαλος και μύστης στην νέα θρησκεία Omoto-kyo.
Σε πιο πρώιμα στάδια στην ανάπτυξη του aikido είχε ενσωματωθεί μια πιο γραμμική προσέγγιση στην τεχνική του, μαζί με πολλές μορφές atemi. Κατά την διάρκεια εξέλιξης επηρεασμένος από την πνευματική του καθοδήγηση του Deguchi, άρχισε να βελτιώνει την τεχνική του δίνοντας λιγότερη έμφαση στον εντυπωσιασμό και τις γραμμικές τεχνικές, αναπτύσσοντας την κυκλική κίνηση και την ενεργειακή ανακατεύθυνση του επιτιθέμενου με έναν τρόπο που θα τον υποτάξει ειρηνικά. Ο Morihei Ueshiba ενσωμάτωσε την συμπάθεια για τον επιτιθέμενο ώστε μετά την άσκηση της τεχνικής να παραμένει αλώβητος.
Το 1931 για την περαιτέρω προώθηση της τέχνης του εγκατέστησε το dojo του με το όνομα Κobukan στο Τόκιο. Μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο η dojo έγινε γνωστό ως Hombu Dojo το οποίο γκρεμίστηκε και ξαναχτίστηκε το 1967 και άνοιξε εκ νέου το 1968 ως
Aikikai Hombu Dojo, όπου και συνεχίστηκε η διδασκαλία του
aikido μέχρι το θάνατό του O'sensei το 1969.
Η δημοτικότητα της Omoto-kyo στην Ιαπωνία βοήθησε O'Sensei προσελκύσει μια βάση ταλαντούχους σπουδαστές στην νέα τέχνη του. Πολλοί από αυτούς τους μαθητές θα σχηματίσουν νέες οργανώσεις aikido.
Ένας μαθητής του παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ο Koichi Tohei. Το 1940, στην ηλικία των 19 ετών άρχισε να εκπαιδεύεται από τον Morihei Ueshiba. Το 1953 είχε σταλεί στη Χαβάη να εισαγάγει aikido στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το 1969 ο O'Sensei αναγνωρίζει τον Tohei έως 10ο dan. O Tohei ήταν ο επικεφαλής εκπαιδευτής του Hombu Dojo. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ως επικεφαλής εκπαιδευτής, άρχισε να δίδει μεγαλύτερη έμφαση στις αρχές της ki στο Aikido. Αυτό ερχόταν σε ευθεία σύγκρουση με την τρέχουσα αντίληψη του Aikikai Hombu Dojo.
Έτσι το 1971 ο Tohei αποφάσισε να ορίσει ένα νέο στυλ του aikido, το οποίο ονόμασε Κι No Kenkyukai. Στη συνέχεια θα αναπτύξει τη δική του οργάνωση γνωστή ως Shin Shin Toitsu Aikido. Ο Tohei θα διατηρήσει τον τίτλο επικεφαλής εκπαιδευτή του στο Hombu μέχρι την επίσημη αποχώρησή του το 1974. Κατά τη διάρκεια της θητείας του στο Hombu, ο Koichi Tohei Shihan δίδαξε πολλούς αξιόλογους μαθητές, συμπεριλαμβανομένου του Fumio Toyoda Shihan. Σε ηλικία δέκα ετών, ο Toyoda άρχισε να εκπαιδεύεται από τον Tohei και θα συνεχίσει για είκοσι επτά συναπτά χρόνια. Το 1984, μετά από μία μεταξύ τους διαφωνία θα απομακρυνθεί από την οργάνωση του Tohei.
Αυτός ξεκίνησε τη δική του οργάνωση γνωστή ως Aikido Association of America (ΑΑΑ). Το 1994, επανασύνδεσε την οργάνωσή του με το Aikikai Hombu Dojo. Πέθανε ξαφνικά στις 4 Ιουλίου 2001. Δίδαξε πολλούς και σημαντικούς δασκάλους εκ των οποίων ένας είναι και ο Edward Germanov Sensei συνιδρυτής της Bulgarian Aikido Association που δημιουργήθηκε το 1990.
Ενδιαφέρον είναι ο αριθμός των στυλ του Aikido που έχουν εξελιχθεί με την πάροδο των ετών. Επίσης ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι κάθε ένα από αυτά τα στυλ έχουν διατηρήσει τον κεντρικό πυρήνα του Aikido, η οποία είναι ειρηνική επίλυση των διαφορών. Άλλα δίδουν έμφαση στην θέση ή στην σθεναρότητα της απάντησης σε μια συγκεκριμένη επίθεση, άλλα χρησιμοποιούν πιο επιθετικά atemi, ενώ άλλα έχουν αγώνες. Πιστεύω ότι μπορούμε να μάθουμε από τις διαφορές των στυλ.

Σημαντικότεροι Οργανισμοί
Aikikai
Η μεγαλύτερη οργάνωση υπήρξε πάντα το Aikikai. Αρχικά διοικείται από τον O'sensei και μετά το θάνατο του Ueshiba το 1969 η ηγεσία παραδόθηκε κατ' επιταγή του O’sensei στον Koichi Tohei. Μετά από μεγάλες διαμάχες η διοίκηση επέστρεψε στον γιο του Ueshiba, Kisshomaru. Από τότε ηγεσίας παρέμεινε με την οικογένεια Ueshiba.
Yoseikan aikido (1931)
Δημιουργήθηκε από τον Minoru Mochizuki. Το σύστημα περιλαμβάνει κατάρτιση γύρω από όλες τις πολεμικές τέχνες με ενσωματωμένες τεχνικές τζούντο και καράτε.
Yoshinkan aikido (1955)
Ιδρύθηκε από τον Gozo Shioda. Θεωρείται ότι είναι ένα δύσκολο ύφος και η εκπαίδευση είναι πολύ δομημένη με έμφαση σε ένα σύνολο βασικών τεχνικών.
Shodokan (Tomiki aikido 1967)
Ιδρύθηκε από τον Kenji Tomiki. Είναι η μόνη σχολή που επιτρέπει ένα είδος αγώνων στο aikido.
Kenkyukai (Ki Society, 1974)
Ki Society ιδρύθηκε από τον Koichi Tohei μετά από διαφωνία με το Aikikai. Ο Tohei θεώρησε ότι το Ki πρέπει να είναι το επίκεντρο στην εκπαίδευση στο aikido.

Διεθνής εξάπλωση του Aikido
Aikido άρχισε να εξαπλώνεται διεθνώς στη δεκαετία του 1950. Το πρώτο ξένο dojo ήταν στη Γαλλία το 1951 υπό του Minoru Mochizuki που πήγε εκεί για να διδάξει τεχνικές του Aikido σε φοιτητές που εξασκούνταν στο Judo.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες εισήχθη το aikido από μια περιοδεία που διεξήχθη από τον Tomiki το 1953. Αργότερα εκείνο το έτος ο Koichi Tohei απεστάλη στη Χαβάη για να ζήσει για ένα χρόνο και να δημιουργήσει αρκετά dojo. Στα τέλη του 1960 αρκετοί νεότεροι εκπαιδευτές, όπως Yoshimitsu Yamada (νυν επικεφαλής της USAF) ήρθαν στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Το μέλλον του Aikido
Το aikido είναι μια συνεχώς εξελισσόμενη τέχνη που συνδέει την τεχνική με την φιλοσοφία της. Θα έλεγα ότι το aikido είναι μια αμυντική τέχνη που όμως χωρίς μια καλή επίθεση, δεν μπορούμε να έχουμε και μια καλή άμυνα.
Στο aikido είναι ζωτικό κομμάτι η διατήρηση των ρεαλιστικών επιθέσεων και η εκμάθηση των αρχών του ώστε να διασφαλιστεί η μακροβιότητα του. Επίσης θα πρέπει να προπονούμαστε με διαφορετικές μορφές. Πρέπει οι δάσκαλοι να παροτρύνουν τους μαθητές τους να επισκέπτονται άλλους εκπαιδευτές και να λαμβάνουν μέρος σε σεμινάρια. Όλοι μπορούν να μάθουν από διαφορετικούς εκπαιδευτές και τελικά να αναπτύξουν την δικιά τους έκφραση του aikido. Εάν προσθέσουμε εμπειρίες και τεχνικές στην προπόνησή μας τότε αυτό θα βοηθήσει στην προετοιμασία για τις προκλήσεις της ζωής και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της τέχνης μας.

Η υπερβατική κβαντικότητα του Tai Chi

Οι ρίζες των ιδεογραμμάτων του Γιν και του Γιανγκ περικλείουν τον πρωταρχικό οραματισμό, την βασική αναγνώριση ότι όπου υπάρχει φως πρέπει να υπάρχει και σκιά, ότι καμία ποσότητα από τις δύο δεν είναι απόλυτη κατάσταση αλλά έχουν και οι δύο την πιθανότητα και την δυνατότητα να γίνουν το αντίθετό τους. Αυτό απεικονίζεται και στο σχέδιο του Τάι Τσι με την παρουσία του φωτεινού στοιχείου στην σκοτεινή περιοχή και του σκοτεινού στην φωτεινή. Αυτό ο σπόρος του αντίθετου και του συμπληρωματικού περιγράφει την εσωτερικά αλληλοεξαρτώμενη ποιότητα των ενεργειών των Γιν και Γιανγκ. Δεν υπάρχει κανείς άκαμπτος διαχωρισμός ανάμεσά τους. Αντί γι' αυτό υπάρχει μια καμπύλη που υποδηλώνει κίνηση, αλλαγή και μεταμόρφωση.

Πηγή: ΤΙΟΥ ΜΠΟΥΝΑΓΚ "Τάι Τσι Τσουάν διαλογισμός σε κίνηση"

Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2015

Aikido glossary

Aikido: (ai: harmony; ki: spirit, energy; do: way, path, method)
Ai-hanmi: (ai: same; han: half; mi: body) Uke and nage stand facing each other with the same foot forward: right/right or left/left.)
Anza: (the lotus position)
Ashi: (foot or leg)
Atama: (head)
Atemi: (ate: to strike; mi: body) A strike or blow used during a technique, directed toward the vulnerable parts of the body.
Awase: (awase: to harmonize) To coordinate and fit your movements to the movements of the attacker.
Bokken/bokuto: (bo/bok-: wooden; ken/to: sword) Wooden sword.
Budo: (bu: martial; do: way,path, method) The Way of the Warrior. Martial arts including fighting techniques,strategy, physical and spiritual training, mental discipline and etiquette.
Bukiwaza: (buki: weapons; waza: technique) Weapons techniques.
Chudan: (chu: middle; dan: level)

Dan: (dan: level, grade) black belt level.
Shodan: (sho: first) First dan.
Nidan: Second dan.
Sandan: Third dan.
Yondan/Yodan: Fourth dan.

Deshi: (de: youngerbrother; shi: child) A student training under a master.
Do: (way, path, method)
Dojo: (do: way; jo: place) Place for training.
Domo Arigato Gozaimasu/gozaimashita: Most polite form of thanks in present tense, past tense.
Dori/Tori: (grab/ grasp)
Dozo: (please, go ahead, begin)
Eri: (collar)
Furikaburu: (furi:to raise a weapon over the head; kaburu: to carry on or over the head) The movement of raising a ken or jo over the head to the position used for a downward strike.
Futari-dori: (futari: two people; dori: hold, grasp) Two people holding nage.
Gaeshi/Kaeshi: (turn, reverse)
Gedan: (ge: lower; dan: level)
Gi: (gi: clothes) In Japanese most often called dogi (do: way) or keikogi (keiko: training) A training outfit for martial arts.
Gyaku-hanmi: (gyaku: opposite; han: half; mi: body) Uke and nage stand facing each other with the
opposite foot forward: right/left or left/right.
Ha: The edge of a sword
Hai: (hai: yes)
Hajime: (command) Begin.
Hakama: Traditional Japanese pleated, skirt-like wide trousers. Worn by 1 dan holders; or from 3rd kyu.
Hanmi: (han: half; mi: body) Aikido stance in which the front foot is pointing straight forward and the rear foot is at an approximate 90 degree angle as in an upside-down T-shape. The same hip as the front foot and upper body are turned slightly sidewise to make the body a smaller target.
Hanmi-handachi: (han: half; mi: body; han: half; dachi: standing) Uke is standing and nage is sitting (in seiza).
Hantai: (opposite)
Happo-giri: (ha-: eight; po: direction; giri: cut) Eight directional cut with the sword/bokken.
Hara: (stomach) The lower region of the abdomen- the physical and spiritual center of youself. The point in which you focus and center your balance and awareness.
Hayagaeshi: (haya: quick; gaeshi: turn) The turning movement usually from Tsuki No Kame and directly into yokomen uchi without stopping for the blocking position which is part of this transitional movement.
Henka-waza: (henka: variation; waza: technique) Variation of a basic technique.
Hidari: left
Hiji: elbow
Hito-e-mi: (hito: one; e: Japanese counting prefix; mi: body) An Aikido stance resembling hanmi but with the hips pulled further back to the side. Used in irimi-nage for instance.
Hiza: knee
Ho: (1): direction
(2): method
Iie: (iie: no)
Irimi: (iri: entrance, enter; mi: body) Techniques in which nage places him/herself behind uke.
Jiyu-waza: (jiyu: free; waza: technique) Type of practice where nage improvises, freely choosing the techniques to be used.
Jo: (jo: staff) Wooden staff, usually approximately 1 1/2 meters long.
Jodan: (jo: upper; dan: level)
Jo-dori: (jo: staff; dori: grab, grasp) Techniques used to take the attacker’s (uchi’s) jo. Approximately 10 variations.
Juken: (ju: gun; ken: sword) Rifle with bayonet.
Kaicho: (kai: organization; cho: leader)
Kaiso: (kaiso: founder of a style) Term used for O-sensei Ueshiba.
Kaiten: (rotate, turn)
Kaeshi-waza: (kaeshi: reverse, return; waza: technique) Counter technique.
Kamae: ( kamae: stance) Aikido stance, encompassing an attitude of hightened mental awareness and readiness to unleash techniques.
Kakari-geiko: (kakari: to attack or swarm over; geiko/keiko: practice) Attackers (uke) in a row attack one after the other.
Kansetsu: (joint)
Kao: (face)
Karada: (body)
Kata: (1) Shoulder
(2) Predetermined sequence of movements. Used to learn techniques and principles in Aikido weapons practice
Katana: Japanese sword.
Katate: (kata: one; te: hand) One-handed grab.
Katame-waza: (katame: to hold or pin; waza: technique) Techniques ending in a hold.
Keiko: ( actual meaning: to study old things) Training/ practice.
Ken: Japanese sword.
Ken-tai-jo: ( ken: sword; tai: against; jo: staff) A series of weapon techniques using the jo to defend against a sword/bokken.
Ki: ( ki: energy, spirit, intention) The vital life-force of the body.
Kiai: (ki: energy,spirit, intention; ai: harmony) A powerful yell or shout originating from the pit of the abdomen, used to unleash physical and spiritual energy from the body.
Kihon: (ki: important, valuable; hon: basic) Basic techniques.
Ki-musubi: ( ki: energy, spirit, intention; musubi: to tie together, to bind) The feeling of becoming one with the intentions and movements of your opponent.
Ki-musubi no Tachi: ( ki: energy, spirit, intention; musubi: to tie together, to bind; no: belonging to; tachi: sword)) The sixth kumi-tachi (paired sword practice in Aikido). Also known as Otonashi no Ken:
The Sword of No Sound. This practice is based on the feeling of ki-musubi.
Ki no Nagare: (ki: energy, spirit, intention; no: belonging to; nagare: flow) Advanced type of training
using flowing movements.
Kohai: (ko: behind, after; hai: colleague) Fellow junior practitioner.
Kokyu: (kokyu: breath) Coordination of breath, energy and body movement.
Komi: (-komi: thoroughly,decisevly, strongly) A suffix used to express a thoroughly completed or a strong action or movement. As in uchikomi: uchi: strike; komi: strong or decisive.
Kokyu-ryoku: (kokyu: breath; ryoku: power) The power gained through kokyu training.
Koshi: (hip)
Kotai: (change) Command, given when for instance attacker and defender are to change roles.
Kote: (ko: small; te: hand) Wrist.
Kubi: (neck)
Kuden: (ku: oral; den: convey, transmit) The oral teachings of Ueshiba used to explain important points in Aikido techniques.
Kumi-tachi: (kumi: to unite, group; tachi: sword) Advanced partner practice with the sword/bokken encompassing 5 basic forms plus variations.
Kumi-jo: (kumi: to unite, group; jo: staff) Advanced partner practice with the jo encompassing 10 basic
forms.
Kuro-obi: (kuro: black; obi: belt)
Kuzushi: (kuzushi: to break) The movement used to unbalance your opponent.
Kyu: (kyu: student level) Student level, in Aikido beginning at 6th kyu and advancing to 1st kyu toward
1st dan.
Ma-ai: (ma: distance; ai: harmony) The proper distance between nage and uke.
Mawatte: (mawatte: turn, turn back) Command used when practitioners should turn and move in the opposite direction.
Me: (me: eye)
Men: (men: face, head)
Menkyo kaiden: (menkyo: license, diploma; kai: everything, den: convey, transmit) Highest diploma representing the acquisition of all the techniques in a given martial art system.
Migi: (migi: right)
Mo ikkai: (mo: again; ikkai: one time) Command: Do it again.
Mo ichido: ( mo: again; ichi: one; do: time) Same as above.
Mudansha: ( mu: none; dan: level; sha: person) Person not graded to black belt.
Moku-roku: (moku: eye; roku: document) A document or diploma including technical explanations given in traditional martial art systems.
Mune (muna-): (chest, chest area)
Mushin: (mu: nothing; shin: spirit) The state of no thought stived for in martial arts; a feeling of being
able to react instinctively.
Musubi: ( musubi: to tie, bind) The same as ki-musubi: The feeling of becoming one with the intentions and movements of your opponent.
Nage: (1) (nage: throw) Aikido throwing technique.
(2) In Aikido, the person performing the technique.
Nagare: (nagare: flow)
Ni-nin gake: (ni: two; nin: person, gake: attack) Two uke attacking nage.
Obi: (obi: belt)
Omote: (omote: front)
Omoto-kyo: ( o: great; moto: foundation; kyo: belief) The name of the Shinto group lead by Onisaburo
Deguchi,the most important source of spiritual inspiriation for O-sensei Ueshiba.
Onegaishimasu: (o-negai: wish; shimasu: verb conjugation) Japanese standard expression when requesting or wishing for something. Used for instance at the beginning of practice or for requesting someone to practice with you.
O-sensei: (o: great; sensei: teacher, master) Morihei Ueshiba, founder of Aikido (1883-1969). Also called Kaiso: founder.
Osae-waza: (osae: lock; waza: technique) Techniques ending in a lock.
Owari/owarimasu: (owari: finish, end; masu: verb conjugation)Command used to indicate the end of a training session for instance.
Oyo-waza: (oyo: application; waza: technique) Variations of basic techniques in advanced training. The practical usage of Aikido techniques in a more self-defense based context.
Randori: (ran: disorder; dori: grab, grasp) Free style, improvisational practice with several attackers, where the types of attack are not predetermined.
Rei: (rei: bow, thanks, politeness) Command used in Budo: bow.
Reigi: (rei: bow, thanks, politeness; gi: rule, ceremony) Correct behaviour in as well as outside of the dojo. Also called : reishiki ( shiki: ceremony).
Renshu: (ren: to discipline, shu: study) Training, practice.
Renzoku: (ren: to bring with; zoku: to continue) One after the other, continuous.
Riai: (ri: logic, reason; ai: harmony) The common principals in Aikido connecting empty-handed techniques, sword and staff.
Ryu: (ryu: school, flow) A prefix meaning of a certain style in Budo context.
San-nin dori: (san: three; nin: person; dori: grab, grasp) Three attackers holding nage.
San-nin gake: (san: three; nin: person; gake: attack) Three people attacking nage.
Saya: (saya: sword sheath)
Sempai: (sem: in front, before; pai/hai: colleague) Fellow senior practitioner.
Sensei: (sen: before, in front; sei: to be born, live) Teacher/master: one who is born before you.
Seiza: (sei: correct; za: seat, sit) The traditional Japanese way of sitting on your knees.
Shihan: (shi: teacher; han: example) A representative of a Budo system, graded 6th dan or higher.
Shiho: (shi: four; ho: direction)
Shiho-giri: (shi: four; ho: direction; giri: cut) Practice of cutting in four directions with the sword.
Shiho-tsuki: (shi: four; ho: direction; tsuki: thrust) Practice of thrusting with the jo in four directions.
Shikko: (knee walking)
Shime/-jime: (shime: to squeeze, strangle)
Shisei: (shi: form, appearance; sei: power) Posture.
Shiro-obi: (shiro: white; obi: belt)
Shomen (1): (sho: correct; men: front) The wall in the dojo towards which you bow before starting practice, usually where there is a picture of O-sensei.
Shomen (2): (sho: correct; men: face, front) The face or head.
Sode: (sode: sleeve)
Sode-guchi: (sode: sleeve; guchi/kuchi: mouth) The opening of the sleeve.
Soto: (soto: outside)
Soto-deshi: (soto: outside; deshi: student) Student who lives outside of the dojo, not a live-in student.
Suburi: (su: origin; buri: to swing a sword or staff) A basic strike or thrust with a jo or bokken.
Suki: (suki: opening) An opening or weak point in a technique which leaves you open to a counter-attack.
Suwari-waza: (suwari: sit; waza: technique) Seated techniques, performed in seiza.
Tachi-dori: (tachi: sword; dori: grab, grasp) Empty-handed techniques defending against sword attacks. Approximately 10 variations.
Tai: (tai: body)
Tai-jutsu: (tai: body; jutsu: technique) Empty-handed Aikido techniques.
Tai no Henko: ( tai: body: no: belonging to; henko: to turn around) Basic practice in turning 180 degrees while uke is grabbing nage’s wrist.
Tai sabaki: (tai: body; sabaki: to move, evade) Movements off the line of attack.
Takemusu Aiki: (take: martial; musu: to give birth to; ai: harmony; ki: energy, spirit, intention) A term used by O-sensei to describe the most advanced level of practice in Aikido: the spontaneous use and creation of techniques through a complete understanding of the basic principals.
Taninzu gake: (taninzu: a group of people; gake: attack) A group of people attacking nage; the same as randori.
Tanren Uchi: (tan: to forge,train; ren; to practice; uchi: strike) The practice of striking a tire with a suburi bokken in order to obtain hip strength and to learn to unleash power at a maximum. Tanren is also used in for instance "Yokomen no Tanren", the practice of striking yokomen with the hand while your partner blocks the strike.
Tanto: (tan: short; to: sword) Knife.
Tanto-dori: (tan: short; to: sword, dori: grab, grasp) Knife disarming techniques.
Tegatana: (te: hand; k/gatana: sword) The edge of the hand.
Tsuba: (tsuba: sword guard) The small disc-like decorative object which is found between the blade and the hilt of the Japanese sword.
Tsuka: (tsuka: hilt) The hilt or handle of the Japanese sword.
To: (to: sword)
Tobu ukemi: (tobu: jump, fly; ukemi: breakfall) A high breakfall.
Tsuki: (tsuki: thrust) A thrust with a jo or bokken, or a straight punch.
Uchi (1): (uchi:strike) Strike, most often from above the head in a downwards motion.
Uchi (2): (uchi: strike) The term for the attacker in jo techniques.
Uchi (3): (uchi: inside) Inner or inside.
Uchi-deshi: (uchi: inside; deshi: student) A live-in student who trains under and assists a sensei on a full time basis.
Uchi-tachi: (uchi: strike; tachi: sword) In sword partner practice: the attacker.
Uke (1): (uke: to receive) The person receiving the technique; in empty-handed techniques the person who is thrown; the attacker.
Uke (2): (uke: to receive) In jo practice, the person who is defending.
Ukemi: (uke: to receive; mi: body) To receive (the technique) through the body: Breakfalls.
Uke-tachi: (uke: to receive; tachi: sword) In sword partner practice, the person who is defending.
Ushiro: (ushiro: behind, in back)
Waza: (waza: technique)
Yamé: (yamé: stop) Command: stop.
Yari: (yari: spear)
Yoko: (yoko: side)
Yokomen: (yoko: side; men: face) The side of the head. Often used as a shortened form for the the following strike:
Yokomen-uchi: (yoko: side; men: face; uchi: strike) Strike with the edge of the hand, jo, bokken or tanto to the side of the head/ temple.
Yoko ukemi: (yoko: side; ukemi: breakfall) Sideways breakfall.
Yubi: (yubi: finger)
Yudansha: (yu: to possess; dan: grade; sha: person) Black belt graded person.
Zanshin: (zan: to remain; shin: spirit) The mental connection between you and your partner even after completion of a technique. This manifests itself in the person performing the technique holding the final position while channeling a surge of energy outwards; the feeling of the power continuing to pour out even after the movement is over.
Zenbu: ( zen: everything; bu: part) Everything, all.
Zengo-giri: (zen: forward; go: backward; giri: cut) The practice of cutting with the sword to the front and rear consecutively.
Zengo- tsuki: (zen: forward; go: backward, tsuki: thrust) The same practice as above, but thrusting with the jo instead.


Source  http://www.aiki-shuren-dojo.com